A Beginning and an End

our Chapel
GOOD OLD BBC
Hade min absolut sista lektion pa BBC idag. Kanns lite bitterljuvt att avsluta ett kapitel i mitt liv som har format mig sa mycket. 
Min sista uppgift var att skiva en uppsats om hur jag hade utvecklats som manniska medan jag har varit har. Fick mig att tanka. Hur kommer det sig att jag har varit har i tre ar? vad har faktiskt hant? 
Jag insag att Gud har tagit mig till Bibelskolor (detta ar min andra) for att regroup och komma pa fotter nar livet gett mig ett par smallar. Han tog mig till Marre efter gymnasiet nar jag var helt bortom mig sjalv efter allt som hade hant. Han gav mig ett tryggt hem och vanner som fanns dar for mig och bad med mig och for mig. sakta men sakert kom jag pa fotterna och begav mig ut i varlden -namligen Irland :D genom en dorr som han oppnade. 
Fantstisk strand i Donegal (och ja, den ar faktiskt kallad
Irland var ett aventyr! jag larde mig mycket, men att vara sa langt fran min familj utan att riktigt hitta nagon att anfrto mig at, nagon som forstod mig fullstandigt wore me down. mot slutet av min tid daar sa var jag nastan tillbaka pa ruta ett. Sa da bestammer Gud sig att fulkomligt knuffa mig till BBC (jag ville verkligen inte bo i Nordirland, men nar jag val var har och halsade pa sa insag jag att det var perfekt). val har befann jag mig i en liten kristen oas och an en gang omringade av vanner som blev min familj away from home. 
metka, tash, jag och Val
efter tre ar av skratt, tarar, soul searching, vanskap, BBQ's, karlek, intressanta diskussioner, bra och daliga lektioner och larare, amnen som utmanat mig att tanka i andra riktningar and jag har gjort hittils, otaliga timmar sspenderat i skolkoket pratandes med kocken eller for all del spenderat med matlagning, tjejkvalllar, gate crashed killkvallar :D, st. paddy's days, manga sena kvallar med vanner over manga tekannor te  sa har jag emerged inte bara tre ar aldre, men narmare Gud, med en storre forstaelse for vem jag ar, har traffat the love of my life och jag vet faktiskt vad som hander harnast! i alla fall for de narmsta tre aren framover!! :D jag har en battre kontakt med mig familj och jag uppskattar dem annu mera nu an jag nagonsin har gjort. 
Det ar svart att satta ord pa allt som har hant, men mycket ar det. en sak ar saker! Gud ar god!! 
min harliga fiance vid Giant's Causeway :)
Madde: Tror jag pa evig karlek? Absolut! Karleken forandras, den vaxer. Problemet med varlden idag ar att karlek har blivit degraded till fysisk karlek eller lust. 



                                                                                                                                 
Det har ar akta karlek:"1Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. 2Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. 3Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.

4Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. 5Den är inteutmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. 6Den finner inte glädje i orättenmen gläds med sanningen. 7Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

                                                                    http://pixdaus.com/pics/6DyX2xmAqv4PJKl3uy.jpg

8Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. 9Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan är begränsad. 10Men när det fullkomliga kommer skall det begränsade förgå

.http://farm1.static.flickr.com/58/220279254_17c20cbec5.jpg

11När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. 12Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.

13Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken." 

- 1 Kor 13

 

http://media.photobucket.com/image/old%20love/nappiejean/blacklove3.jpg

akta karlek baseras inte pa en kansla. Den ar lika mycket ett beslut som en kansla. nar man gifter sig lovar man att alska varandra i nod och lust i.e inte bara nar allt ar bra och man  vandrar pa rosa moln, utan aven nar livet ar svart och ens man (eller fur om man ar en kille :D ) inte ar ens favoritperson for tillfallet. Akta karlek gar sa djupt att inget kan rubba den. det coola ar dock att ju mer tid man spenderar med Gud och det narmre honom man kommer. Ju mer man far uppleva av hans karlek och desta mer kan man alska. :) Paul utrycker det sa fantastiskt bra i Efesierbrevet. jag tycker det ar harligast ovesatt i en paraphrased version av Bibeln kallad The Living Translation: 
 
                                                                
14 When I think of all this, I fall to my knees and pray to the Father,[a] 15 the Creator of everything in heaven and on earth.[b] 16 I pray that from his glorious, unlimited resources he will empower you with inner strength through his Spirit. 17 Then Christ will make his home in your hearts as you trust in him. May your roots grow down deep into the soil of God’s marvelous love and keep you strong18 And may you have the power to understand, as all God’s people should, how wide, how long, how high, and how deep his love is19 May you experience the love of Christ, though it is too great to understand fully. Then you will be made complete with all the fullness of life and power that comes from God.

   20 Now all glory to God, who is able, through his mighty power at work within us, to accomplish infinitely more than we might ask or think. 21 Glory to him in the church and in Christ Jesus through all generations forever and ever! Amen." 

- Ef. 3: 14-21

We can't comprehend how deep God's love is for us -yet we can experience it! how cool is that! :D 

Varfor kan han inte se? Um killar kan vara lite blinda ibland kan man val saga ;)

 Racker det med att bara alska nagon? 
om man verkligen alskar nagon och den personen alskar en tillbaka sa tror jag att karleken kan overvinna allting. men jag tror ocksa att man ska vara menade for varandra, (vilket man vet att man ar om man ar det :D ). Anledningen till att akta karlek ar oovervinnelig ar att man ar villig att offra ALLT for den andra personen och man gor allt som mojligtvis kan goras for att klara av vad det du ar som man maste tar sig forbi. for att sammanfatta det sa tror jag att det ar vad karleken leder till som gor att karleken overvinner allt. love is the means to overcome. 


Varfor gor det sa ont nar vi saras?
haller med dig gumman. nar man later nagon sa nara inpa en att de har tillgang till ens hjarta sa gor det forskrackligt ont om de sarar en. oavsett vad forskarna sager sa tror jag att kanslor har sitt ursprung i hjartat. varfor skulle det annars hugga till i hjartat nar vi blir sarade? 

Finns det karlek vid forsta ogonkastet?
minns du Sandi? en sydafrikansk van som pluggade har? han gifte sig precis med en tjej som han foll for forsta gangen han motte henne. :) Michaela och Carlos som ocksa pluggade har mottes pa ett skepp och han foll for henne forsta gangen de sags. det tog henne lite langre men de gifte sig :) en tjej och kille i Pingst i Kalmar sag jag bli kara mitt framfor ogonen pa mig! :D jag presenterade dem for varandra och de blev helt tysta. de bara stirrade pa varandra for de kunde inte ta ogonen ifran varandra. luften var alderdes laddad. De ar nu forlovade :D  sa javisst tror jag pa karlek vid forsta ogonkastet! :D men jag tror ocksa att karlek som vaxer fram och ar byggd pa vanskap ar minst lika stark och underbar :D 


Det ar mina tankar om karlek :D lat mig veta vad du och ni andra (om nagon annan laser mina inlagg :D ) tycker och tanker om det :) 
nu ska jag forsoka packa lite grejor i mitt rum. har insett att jag bara kommer att aka till Skottland tva vandor till innan jag flyttar. Sa jag vill garna forsoka att fa alla grejor med mig i dem vandorna :D 
ta hand om er! 
kramar!

Kommentarer
Postat av: Madde

Aww, förstår hur det känns att lämna BBC, det känns jättelustigt att jag snart slutar på Skansen...it's the end of the beginning.

Du fick mig att börja gråta när du skrev om kärlek. Tack för dina härliga tankar och åsikter! Jag lär mig mer och mig.

Älskar dig jättemycket!

Kramar!

2010-05-01 @ 15:00:50
URL: http://imaddesbubbla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0